.

Friday, October 14, 2011

meng-kondem orang tu BEST SANGAT ke?

Assalamualaikum..terdetik hati nak buat post mcm nie sebab cweety terbaca kat mana ntah.dia buat post pasal kondem-mengondem ni. bukan nak memburukkan orang tp dh banyak sangat jumpa org mcm nie. dari zaman sekolah rendah sampaila zaman universiti..not sure the exact words nk terang.. tp betol la kot kondem.hehehe... contohnya kat situasi ni :

A : wei aku beli kereta baru datangla tengok.
B : cantekkkk.... aku smpai sekrg jugak

beberapa minit kemudian...

A : ni lah kereta aku... jenama "tut tut tut"
B : hmmm... apa la kau beli kete nie. cepat rosak kot. x bagus membazir... dulu abg sedara aku pakai cept je rosak....bla bla bla.....guna la kete "tut tut tut'. ag bagus.tengok aku guna..bla bla bla..sambil mengembang kan hidung and membebel...
A : (dalam hati )..bab satu betol!...aku pakai duit aku bukan duit ko ke atok nenek ko ker mak ayah abg adik kakak tiri ko ker....dasar shitakemushroom!

selalu kan kita jumpa n maybe some of you pernah alami... memang terbakar sgt kan. bagi yg suka kondem org plak apa perasan diaorg ea. cuz cweety tertanya-tnya. apa faedah diaorg dpt selain dripada bangga diri and menambahkan dosa kami2 yg geram nie....x perlu semua tu.... kita ni org melayu..penuh dengan adat. manners itu penting! x perlu rasanya nak kondem2 org. kalau dah rasa diri tu sangat bagus, senyap jer. xpayah nak heboh satu dunia. kita perlu bersedehana je dalam hidup ni... and jagala hati n perasaan orang sekeliling kita. yes..mula2 org x kisah. tapi lama2 orang muka & meluat and akibatnya boleh pikir dengan sendiri kan. masing-masing dh besar.... tanggungjawab sebagai masyarakat &sahabat tu perlu ada....

2 comments:

  1. hahah..good one ticer! :)
    saye mmg muhasabah diri..and i promise ma self that Godwills,i wont do it..huhu

    ReplyDelete
  2. kan2..kita berdua dah alaminya. so pengajaran utk kita jugak jangan buat perangai mcm nie. menambahkan dosa org je

    ReplyDelete